Motion till Kyrkomötet
2005:47
av Ulla Rickardsson m.fl.
Marknadsföring

Mot 2005:47

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att i samråd med marknadsföringsföretag ta fram material och plan för att göra offensiva markandsföringsinsatser om Svenska kyrkans budskap och arbete.

Motivering

Det finns starka intressen för att driva bort människor från Kyrkan. Samtidigt ökar okunskapen om det kristna budskapet, om Svenska kyrkans insatser i det vardagliga arbetet, det internationella arbetet osv. Allt detta som görs för att fullfölja det uppdrag Jesus gav oss.

Inom församlingarna i Svenska kyrkan arbetar man ambitiöst med att informera om församlingarnas verksamhet. Det handlar om de konkreta arrangemang, i de flesta fall, som församlingarna arbetar med och når kanske mest den som vill ta del av planerade gudstjänster och andra församlingsarrangemang. Lokalt saknas det medel för rena markandsföringsinsatser.

Svenska kyrkan har tagit fram en ny logotype därför är det speciellt lämpligt nu att marknadsföra Kyrkans budskap.

Mot bakgrund av ovanstående menar vi att Svenska kyrkan på nationell nivå måste avsätta medel för ren marknadsföring av det kristna budskapet, med hjälp av professionella marknadsföringsföretag.

Vessigebro, Visby och Arrie den 14 juli 2005

Ulla Rickardsson Ingrid Smittsarve Birgitta Josefson-Hultgren